KU's ombudsmand må ikke være ombudsmand, siger ombudsmand

NAVNERUNDE - Folketingets retsudvalg vil ikke have, at KU udpeger en ombudsmand til sine studerende, da titlen er beskyttet. Læserne opfordres til at finde på et lovligt navn.

Stakkels Københavns Universitet.

Først opdager universitetet i sin redegørelse om Penkowa-sagen, at de studerende mangler en ombudsmand, fordi KU ikke selv har kunnet finde ud af at hjælpe dem, når de kommer i klemme og bliver ofre for dokumentfalsk og uretmæssige anklager.

Men så opdager Folketingets ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen, at KU har tænkt sig at gøre noget ved problemet. Og det går ikke. KU må nemlig slet ikke må have nogen ombudsmand, for det er kun Folketingets Ombudsmand, der må være ombudsmand, sammen med Forbrugerombudsmanden.

Gammeltoft-Hansen har ellers selv fået meget af KU, som gjorde ham til juridisk kandidat, doktor og professor. Han har endda været dekan i en årrække på sit gamle universitet. Men der er ingen forståelse.

Ifølge MetroXpress har Gammeltoft-Hansen pudset Folketingets retsudvalg på KU med krav om, at rektor holder snitterne fra hans titel.

Ordbogen tager det roligere

Ifølge Den Danske Ordbog er en ombudsmand ellers ikke noget særligt. Det er bare en:

»Person, typisk en jurist, der har til opgave at overvåge at gældende love og regler (på ét eller flere bestemte områder) overholdes.«

Det kan ganske vist også være, fortsætter ordbogen, en:

»Jurist, der er udpeget af Folketinget til at kontrollere om gældende love og regler overholdes af offentlige forvaltningsmyndigheder og til at behandle klager over disses afgørelser og sagsbehandling.«

Det er den sidste definition, som Folketinget foretrækker. Og KU skal ikke have noget klinket med magthaverne. I hvert fald har universitetet lovet at hitte på et nyt navn.

Avisens bud

For en eller anden slags ‘-mand’ (m/k) skal KU jo have, hvis historien skal ende lykkeligt. Så hvad kan vedkommende hedde?

Her kommer Uniavisens navneforslag. Hvis du har et bedre forslag, kan du skrive det i kommentarfeltet herunder.

Uombudsmand. I USA spiser vegetarer unturkey (vegetabilsk ikke-kalkun) til thanksgiving; men det er stadig festmad, og man bliver stadig mæt.

Studenterven. Hvis du sidder i fængsel, eller bare kommer sjældent ud fordi du spiller for meget Playstation, kan det være rart med en besøgsven. Og hvis din arbejdsgiver i studiejobbet på KU melder dig til politiet for underslæb, kan det tilsvarende være godt med en studenterven.

Rektortugter. I virkeligheden er det jo bare rektoratet, der skal være lidt hurtigere ved havelågen i fremtiden, når de studerende kommer i nød. Den slags kan klares med opdragelse og strenghed. Tugt.

Tilsynsbetjent. Intet lyder så myndigt som ‘betjent’. Men KU har allerede en stab af fuldbefarne kontorbetjente, som fordeler post og holder øje med KU’s mange bygninger. Og det er jo heller ikke sikkert, at de vil acceptere, at man bare overtager deres stillingsbetegnelse.

El Defensor de los Estudiantes. I Spanien er ombudsmandens titel ‘El Defensor del Pueblo’ (folkets forsvarer). Det lyder probat. Måske har det endda mere schwung end ombudsmand?

Ombudskvinde. Meningen er tydelig, men Hans Gammeltoft-Hansen kan dårligt brokke sig. Og hvorfor skal sådan en titel partout ende på -mand?

chz@adm.ku.dk