KU’s forårsfestival aflyses: »Det er et barskt år«

BESPARELSER – Ansatte og studerende får i 2016 ikke fornøjelsen af den populære forårsfestival. »Aflysningen skader sammenhængskraften på universitet,« siger en skuffet arrangør.

I foråret kunne op mod 15.000 studerende og ansatte fejre forårets kommen og feste igennem til tonerne af navne som Love Shop, Ukendt Kunstner og When Saints Go Machine.

I et forsøg på at skabe sammenhæng på tværs af et ellers spredt universitet har KU’s ledelse siden 2014 postet penge i en årlig festival for ansatte og studerende på alle KU’s fakulteter. Men nu meddeler ledelsen, at der er sat et foreløbigt punktum i forårsfestivalens historie.

Forårets festival, der ellers var langt i planlægningen, aflyses øjeblikkeligt i et forsøg på at skåne uddannelse og forskning fra regeringens milliardbesparelser på uddannelse.

»Vi er ét universitet – ikke seks forskellige fakulteter uden fælles identitet.« Jacob Ørum, medarrangør.

KU har brug for en samlende begivenhed

Den øjeblikkelige aflysning skuffer Studenterhusets Jacob Ørum, der sammen med KU og Studenterrådet har været arrangørerne bag festivalen.

»Det er drønærgerligt. Ambitionen har været at samle det her meget spredte universitet på tværs af fagfelter og sprog, og så skabe et brag af en fest for både ansatte og studerende. Vi er ét universitet – ikke seks forskellige fakulteter uden fælles identitet.«

I Jacob Ørums optik har festivalen i både ’14 og ’15 virket over al forventning. Og netop derfor er skuffelsen også ekstra stor hos arrangøren.

»KU har ikke før haft én stor samlende fest, og netop derfor har festivalen været vigtig. De reaktioner vi har fået afspejler, at folk ikke bare er kede af at gå glip af en fest. De har nemlig forstået, hvad formålet var: at fejre at vi er et fælles universitet.«

Samtidig ved Jacob Ørum dog godt, at et stramt budget og massive besparelser sætter pres på sociale aktiviteter som forårsfestivalen.

»Det er et barskt år, og der skal tages nogle modbydelige beslutninger fra ledelsens side. Vi har haft et kanon samarbejde med ledelsen, men KU har fået et ordentligt smæk på økonomien, og det rammer jo selvsagt flere steder.«

»Vi ser aflysningen i 2016 som et midlertidigt setback.« Jacob Ørum, medarrangør.

Besparelser vil ramme flere sociale arrangementer

Fredag formiddag publicerede KU en nyhed, hvor besparelsernes første ofre udnævnes. Her står der blandt andet, at forårsfestivalen ikke er det eneste arrangement, der må vige for sparekniven.

Det oplyses i nyheden, at ”universitetets øvrige brede sociale arrangementer også kommer til at indgå i spareplanen.” Universitetsavisen har forgæves forsøgt at få en kommentar fra KU’s ledelse. Men det har ikke været muligt at få oplyst, hvilke andre brede sociale arrangementer der menes.

Arrangør: Vi vender stærkere tilbage

Hos Jacob Ørum og Studenterhuset er der ikke udelukkende ærgerlige miner. Håbet er nemlig, at ledelsen afsætter midler til festivalen i år 2017.

»Vi har overhovedet ikke givet op. Vi ser aflysningen i 2016 som et midlertidigt setback. Vi håber, at KU’s ledelse prioriterer vigtigheden af at skabe en fælles markør. Vi har været heldige at kunne dække mange udgifter gennem sponsorater og indtægter fra drikkevarer, så faktisk er arrangementet lavet for småpenge de forrige år, « siger Jacob Ørum.

Sidste år deltog 15.000 ansatte og studerende i festivalen, som i alt kostede 1,9 millioner. Heraf blev 1,5 millioner betalt af KU.

arn@adm.ku.dk