KU-professor modtog prestigefyldt norsk fysikpris

HÆDERSBEVISNING – En dansk professor fra Niels Bohr Institutet var dybt beæret over at modtage den anerkendte norske Gunnar Randers-forskningspris ved en prisuddeling, hvor også videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen fra Danmark deltog.

Det var Norges Kong Harald V, der overrakte professor Mogens Høgh Jensen fra Biokompleksitet på Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet Gunnar Randers-fysikprisen. Det skete på Institutt for Energiteknikk i Halden i Norge, torsdag den 5. maj 2011.

Mogens Høgh Jensen får prisen for sin forskning i komplekse systemer i naturen og for at have holdt mange forelæsninger i Norge samt for at have et generelt godt forhold til Norge, og prismodtageren var selvsagt glad.

»Som forsker vil man gerne anerkendes for sit arbejde, og når så en stor pris kommer fra et andet land, er det et ekstra krydderi. En kæmpe ære,« fortæller Mogens Høgh-Jensen til Universitetsavisen.

Komplekse systemer er nyt fagområde

Mogens Høgh-Jensen har været optaget af at studere naturlove, der i udgangspunktet er enkle, men som alligevel indgår i utroligt komplekse sammenhænge. For tiden er det mest cellers opførsel, turbulens i atmosfæren og biologiske processer i havet, der er grundlaget for hans forskning.

Komplekse systemer er et relativt nyt fagområde inden for fysikken, men det er ikke helt det samme som at sige, at noget er kompliceret,« sagde den norske professor Arne Skjeltorp, der er jury-formand for Gunnar Randers-prisen, ifølge Norges Teknisk Ukeblad.

»At sende en raket til månen er kompliceret, mens at opdrage et barn er komplekst, og pandemier, finansmarkeder og jordskælv er endnu andre eksempler på komplekse systemer,« fortalte professor Arne Skjeltorp videre under prisuddelingen.