KU har svært ved at finde ny direktør

JOB - Trods tilbuddet om en løn på lige under halvanden million om året, er det ikke lykkedes Københavns Universitet at tiltrække en passende arvtager til universitetsdirektør Jørgen Honoré.

KU har nu besluttet at genopslå stillingen som rektors højre hånd i arbejdet med byggesager, et budget på godt otte milliarder, et væld af it-systemer foruden den administrative ledelse af universitetets 9.000 ansatte.

Ifølge en nyhed på kunet.dk er det et enigt ansættelsesudvalg, der – efter at have gennemført et antal jobsamtaler – har besluttet at sætte gang i en ny ansættelsesrunde.

Ny ansøger skal ikke konkurrere med Jørgen

HR-vicedirektør på KU Lisbeth Møller ønsker ikke at oplyse, hvor mange ansøgere, KU har vurderet, eller hvilke egenskaber, ansættelsesudvalget prioriterede hos ansøgerne og ikke fandt i tilstrækkelig grad.

Til gengæld oplyser hun, at den nuværende direktørløn ligger på 1,45 millioner kroner om året inklusiv pension, klart i den gode ende inden for staten, men lidt under niveauet for fx en departementschef.

Det er KU’s bestyrelse, der ansætter direktøren efter indstilling fra et udvalg, der består af rektor Ralf Hemmingsen, prorektor Lykke Friis, dekan på Humaniora Ulf Hedetoft, lektor Anders Milhøj, kontorfunktionær Ingrid Kryhlmand og fuldmægtig Signe Møller Johansen.

Genopslaget af stillingen betyder, at universitetsdirektør siden 2007 Jørgen Honoré bliver siddende i sit job indtil udgangen af april 2015. Han havde ellers besluttet at stoppe i februar.

Jørgen Honoré har sagt til Uniavisen, at han ikke selv ansøger om at fortsætte i jobbet.

chz@adm.ku.dk