KU er vært for verdenskongres om fodbold

BALL GAME - KU er i maj vært for over 500 videnskabsfolk fra 47 lande, der skal tale om fodbold - alle mulige slags fodbold. Og så skal de også spille lidt bold.

»The 8th Congress on Science and Football is about to kick off« indledes programmet for den verdenskongres om fodbold, som Københavns Universitet er vært for fra den 20. maj til den 23. maj. Fodboldmetaforer er ellers udskældte, men her virker det egentlig okay. Det er trods alt det, det handler om for over 500 mennesker, samlet i DGI-byen i København, i fire dage.

Der er en klar overrepræsentation af mænd i DGI-byens kongrescenter. Mænd i cowboybukser og skjorter – alderen bestemmer vist, om den er udenpå eller nede i bukserne – kondisko, og flere bærer rygsæk end mappe.

En af disse mænd er Jens Bangsbo, som er formand for den videnskabelige komité, der står bag årets kongres – til daglig professor i arbejdsfysiologi ved Institut for Idræt og Ernæring og leder af Center for Holdsport og Sundhed ved Københavns Universitet. Han forklarer, at denne verdenskongres for fodbold ikke bare handler om den slags fodbold, de fleste danskere betragter som rigtig fodbold:

»Det er også en kongres for andre typer af fodbold som amerikansk fodbold, australsk fodbold, rugby og noget, der hedder Gaelic football,« siger han og forsætter:

»Forskerne præsenterer den forskning, de nu har lavet inden for fodbold – og det er mange forskellige typer af forskning inden for mange forskellige fagområder.«

Boldentusiater fra 47 lande

Et kig i programmet viser det tydeligt. Fra det helt praktiske om Prevention of contact injuries over sportshistorie, -psykologi og -sociologi til de helt forretningsagtige emner med foredrag om Organization, economics and politics.

»Fodbold er jo en stor industri, og så er der rigtig mange, der dyrker det i deres fritid. Det er vigtigt at hjælpe folk på vej, så de undgår at blive skadet, og så de præsterer bedre. Og på eliteniveau handler det om at optimere præstationsevnen på alle mulige måder og om at lave noget fornuftig træning,« siger Jens Bangsbo.

Ved denne kongres kan der videnudveksles mellem over 500 deltagere fra 47 lande. Lande med forskellige fodboldtraditioner, som sagtens kan lære af hinanden.

»Vi kan lære noget af de andre typer af fodbold – Australian rules football er ikke noget, vi kender så meget til i Danmark, men det er ekstremt spændende, og der er nogle taktiske elementer, som man også kan få glæde af at overføre til den slags fodbold, vi spiller,« siger Jens Bangsbo.

Deltagerne ved kongressen er især forskere, men nogle deltager også, fordi de vil uddanne sig til for eksempel fysisk træner eller psykolog i en af de store fodboldklubber. Størstedelen har dog en videnskabelig baggrund.

Danske verdensmestre

Videnskabsfolkene skal ikke kun lytte til hinanden i auditorier og diskutere på workshops i løbet af kongressen. Der er også et socialt program, som blandt andet byder på smagning af lokale øl – og så skal de teste hinanden på grønsværen.

Ved den seneste kongres, som blev afholdt i Japan, tog danskerne trofæet i kongressens fodboldturnering, og selv om det mest handler om at hygge sig, er der vist også en konkurrencementalitet at spore blandt boldnørderne.

»Danmark er forsvarende verdensmester, og det vil de andre gerne udfordre. Det er en fin måde at være sammen på – vi forsker jo også i betydningen af holdspil i al almindelighed – og der ser vi, at fodbold er en rigtig god aktivitet, for pludselig får man et andet forhold til hinanden,« siger Jens Bangsbo, og tilføjer, at mange deltagere meget gerne vil vise deres tekniske færdigheder på fodboldbanen.

lene.munk-petersen@adm.ku.dk