Kollegietjek: Thumbs op til Amagers brutalistiske betonharmonika

Anmeldelse — Der er sket ting og sager, siden vi sidst besøgte Øresundskollegiet i 2014. Vi sendte en anmelder til kollegiekolossen på Amager – og hun blev behageligt overrasket.

The basics

Øresundkollegiet ligger på Amagerbro, en spytklat fra metrostationen (altså et 400 meter langt over-bygninger-og-baggårde-Amagerspytklat). Centrum er 10 minutters cykeltur væk – stranden, KUA eller Islands Brygge kun 5. Kollegiet er omgivet af alt, du har brug for i dagligdagen: Supermarkeder, butikker, cafeer, skumle bodegaer og et stk. Amager Center.

Keramikværkstædet. Photo: Adam Ronan.

Første indtryk snyder

På vej hen mod kollegiet fyldes synsfeltet af 12 næsten identisk udseende betonblokke med dybrøde vinduer. Nej, mastodonten på Amagerbro har aldrig været en arkitektonisk charmetrold – med mindre du bliver henført af grå 70’er-beton. Men…

Eventrummet vil stå klart til foråret. Det inkluderer en scene til koncerter. Photo: Adam Ronan.

En skønhed indeni

Indenfor bliver du mødt af en hyggelig, hjemlig stemning. Det stammer ikke så meget fra de juletræer, vi støder på under vores besøg, men snarere fra den fællesskabsfølelse, der trives i de halvbrutalistiske betonomgivelser.

Her er masser af faciliteter og aktiviteter – og meget har ændret sig, siden vi var her sidst. Der er keramikværksted, fitnesscenter, gymnastiksal, øvelokale med tilhørende studie, et mørkekammer, syrum, in-house pizzeria og meget mere.

Baren “Down Wonder” er et af mange steder, hvor du kan lære din kollegiekolleger at kende. Den har åbent fra torsdag til lørdag. Photo: Adam Ronan.

Nye tilføjelser er en læsesal med belysning, der følger dagslysets rytme og bliver lysere i løbet af dagen, før det dæmpes om aftenen, og et IT-rum, hvor studerende kan få professionel hjælp, hvis de har it-problemer. I det hele taget har Øresundskollegiets IT-system fået en overhaling.

Og så er der event-rummet, som står klar til foråret. Her vil der være en scene til koncerter, og rummet kan også konverteres til en biograf med sækkestole og et kæmpe lærred.

Udendørs, mellem betonblokkene, har kollegiet fået et nyt grønt område med bordtennisbord, en grill og en hængekøje.

Til de musikinteresserede har Øresundskollegiet et øvelokale med tilhørende studie. Photo: Adam Ronan.

Træk et nummer

Øresundskollegiet er et af byens billigste – så det overrasker næppe, at ventelisten er pænt lang. Du kan godt regne med to års tommelfingertrillen, før der bliver plads til dig. Det er kun studerende, der kan søge.

Legeplads. Der bor 150 børn på Øresundskollegiet. Photo: Adam Ronan.

Forskellige typer værelser til forskellige behov

Kollegiets 1.800 beboere er fordelt på flere forskellige slags værelser. Den billigste variant på 18 kvadratmester med badeværelse koster kun 2.270 inklusiv vand, varme, el og tv.

Et af kollegiets 1.800 værelser. Photo: Adam Ronan.

Maria Bjørn har boet i sådan et værelse i halvandet år og nyder fællesskabet på kollegiegangen: »Det er den perfekte kombination af at have sit eget sted og et fælles område. Hvis jeg vil være sammen med andre mennesker, går jeg bare ud i køkkenet.«

Et af kollegiets fælleskøkkener. Photo: Adam Ronan.

Hun deler køkkenet med 13 andre studerende – men der findes også små familielejligheder med eget køkken og to-tre værelser. Faktisk er 150 af kollegiets beboere børn.

Det sociale kollegieliv

Det er nemt at komme i kontakt med andre studerende på Øresundskollegiet – også dem, du ikke deler køkken med – takket være de mange sociale aktiviteter.

IT-rummet. Photo: Adam Ronan.

Michael Jepsen flyttede ind i april 2016, men har allerede meldt sig til barudvalget. Han påskønner de nye faciliteter og den indsats, kollegiet gør for skabe gode rammer om beboernes hverdag. Baren Down Wonder har åbent torsdag til lørdag.

Dommen

So what om Øresundskollegiet ligner et brutalistisk betonharmonikamonster. Der er billigt – og du får en ordentlig dosis aktiviteter, muligheder og fællesskab oveni. Kort og godt: Et noget nær ideelt startsted for Københavnertilflyttere – og også for små familier.

Læsesal. Photo: Adam Ronan.

Kontakt

Find mere information om Øresundskollegiet på www.oek.dk – inklusive detaljer om de forskellige slags værelser og priser.

Rettelse den 12. januar: I en tidligere version af artiklen stod at man kun kan få optagelse under én uddannelse, så bachelorer skal finde et nyt sted at bo, hvis de starter på kandidaten. Det var en fejl. Man kan bo på Øresundskollegiet under en fuld uddannelse.

uni-avis@adm.ku.dk