Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Klon producerede film på fire dage

Det Naturvidenskabelige Fakultets klik-indhentende blondine producerede sin egen vinderfilm til nettet på fire dage. Nu har fakultetet hyret hende til at producere fire til

Det Naturvidenskabelige Fakultets markedsføringsvideo, hvor en ung, smuk kvinde ved hjælp af anvendt naturvidenskab bliver klonet til glæde for en flok nørder, er blevet set en million gange på nettet. Også på disse sider har den været populær.

Det viser sig nu, at kvinden i filmen, Thea Friborg, også er dens instruktør. Og videre: At hun producerede filmen på blot fire dage.

Thea, som studerer på kandidatdelen af Marketing and Management Communication ved Handelshøjskolen i Århus, og desuden ved siden af sine studier har taget en etårig filmskoleuddannele på skolen Potemkin Film, fik et tip om konkurrencen og gav sig til at brainstorme med en filmfotograf i en times tid.

»Så syntes vi, idéen var i skabet. Resten tog tre dage; vi filmede på andendagen og redigerede dagen derpå. Jeg fik hjælp fra to filmskolevenner – den ene miksede lyden og den anden sørgede for colour grading.«

Nørdisk empati

»Jeg kunne sætte mig ind i målgruppens situation. Det er ikke ret længe siden jeg selv stod og skulle vælge uddannelse,« siger hun.

Opgaven fra Det Naturvidenskabelige Fakultet var at markedsføre universitetets uddannelser og på samme tid give et indtryk af, hvad det egentlig indebærer at beskæftige sig med naturvidenskab.

For at få bibragt fantasien om Thea et skær af sandsynlighed, rådførte holdet sig med en biokemistuderende, som gennemgik basale kloningsteknikker for holdet.

Heterosexisme og hestehaler

Thea Friborgs film spiller – trods hovedpersonens tækkelige påklædning – på en klassisk maskulin fantasi, nørdens våde drøm om en buffet af tilgængelige kvindekroppe.

Kvinder, der oven i købet indfinder sig i laboratorier, hvor de eneste hestehaler, man(d) normalt kan være heldig at finde, sidder for enden af den begyndende måne på toppen af en ensom brillebehængt mandlig postdoc i forforrige års jeans.

Thea er virkelig pæn. Sådan helt tynd og høj. Hvad har hun gang i?

Hvordan havde du det med at caste dig selv som hende baben i en maskulin fantasi?

»Jeg havde betænkeligheder – ganske kort. Men filmen er baseret på humor og ironi, og jeg behøver ikke tage mig selv mere seriøst end det.«

»Desuden virkede det praktisk. Vi havde begrænset tid til at finde locations, rekvisitter og skuespillere, og jeg har en baggrund som barneskuespiller og model igennem ni år, så jeg er vant til at stå foran kameraet.«

Nat tjener penge på Thea

Naturvidenskab har hyret Thea Friborg til at indspille yderligere fire film, der skal navnkundiggøre fakultetet overalt, hvor nettet dækker.

Hvad handler de nye film om?

Thea vil ikke sige det. »De bliver sjove,« lover hun. Filmene bliver færdige i år, men udgivelsesdatoen er ikke fastlagt.

På Det Naturvidenskabelige Fakultet tilskriver man blandt andet Friborgs film, at fakultetet i år har oplevet en stærk stigning i antallet af udenlandske ansøgere. De fylder tomme pladser på de naturvidenskabelige uddannelser, hvilket skæpper føleligt i universitetets kasser.

Den stedlige kommunikationschef, Joakim Groth, anede en succes i Friborgs film fra det første.

»Vi uploadede filmen til konkurrencehjemmesiden, og en time senere ringede Joakim Groth,« siger Thea Friborg.

»Jeg havde vedlagt en synopsis, der foreslog at filmen kunne være den første i en serie, og de inviterede mig til et møde. De kunne dog ikke sige, om min film ville vinde.«

Det gjorde den heller ikke. Theas film blev nummer to, men hun fik klikkene på nettet. Den virale sejrskrans, om man vil.

Niels Bohr som poster boy

Joakim Groth og Det Naturvidenskabelige Fakultet har ikke disket op med de hårde data, der underbygger Thea-effekten, men ud fra en simpel talbetragtning må blondinefilmen befinde sig langt oppe på listen over ting fra KU, som mennesker uden for KU har set.

Niels Bohr er velsagtens blevet set en hel del mere, men han havde også et sjældent fængslende, vemodigt tankefuldt ansigt, som gjorde sig godt på fotografier; foruden det her med at han bidrog til at løse nogle af universitets dybeste gåder.

Måske et mere relevant eksempel: For to år siden brugte Københavns Universitet 2,5 millioner kroner på en større brandingkampagne, hvis mest synlige og omdiskuterede udtryk var en stribe meterhøje plakater på offentlige steder, hvorfra KU blæste højt i eget horn; ikke mindst om universitetets fine placering i klub med de bedste læreanstalter i verden.

Læs om KU-kampagnen fra 2007.

Virale kampagner er billige

Kampagnen fra 2007 benyttede det gode gamle kneb med at kaste en utrolig masse penge efter nogle marketingskonsulenter, og den fik da også skabt en hel del opmærksomhed, og – internt på KU – en større debat om, hvordan et moderne universitet kan eller bør sælge sig selv, som formentlig gav afsenderne en del bryderier og ekstraarbejde.

Thea Friborgs film kostede Naturvidenskab 10.000 kroner – 1 øre for hver gang en person til dato har set den på nettet. Og seerne er vel at mærke ikke KU-ansatte forskere, som dratter ned fra den kulturradikale tremmesofa i raseri over at se deres universitet gebærde sig som en anden vulgær erhvervsvirksomhed, men derimod nettets sværme af mediehærdede (fortrinsvis unge) youtube-stenere.

Næsten gratis reklame i krisetider, altså.

Projektet er skrevet

Thea Friborg er selv fascineret af mulighederne i viral reklame.

»Her i Danmark er vi dygtige til at lave reklamefilm, men der er ikke ret mange, der har markeret sig inden for den her type markedsføring,« siger hun. »Som jeg ser det, er viral markedsføring på vej til at blive et helt uundværligt værktøj.«

Skal du skrive speciale om det her så?

»Jeg har allerede skrevet BA-projektet.« Thea Friborg gik på filmskole og tog sin bachelorgrad på samme tid.

Hvad så nu? Hvordan ser din fremtid ud som freelancer?

»Jeg har jo fået en fin start. Filmen har fået producere og manuskriptforfattere fra rundt om i verden til at henvende sig med forslag om at samarbejde, så jeg føler mig heldig i en hård branche.«

Hvad hedder dit firma?

»Det har ikke noget navn endnu,« slutter Thea, ikke-markedsføringsmæssigt.

chz@adm.ku.dk

Seneste