Jonas Thomsen Sekyere stedt til hvile

BEGRAVELSE - København sagde farvel til den knivdræbte KU-studerende Jonas Thomsen Sekyere. Hundredvis overværede gudstjenesten i Vor Frue Kirke og fulgte hans kiste på vej mod gravstedet på Assistens Kirkegård.

Flagene vajer på halvt i indre København. Over de gamle kollegier i Store Kanikkestræde og over Københavns Universitets hovedbygning på Frue Plads, hvor mørkklædte skikkelser strømmer ind i pladsens centrale bygning – Københavns Domkirke.

Se billeder fra begravelsen af Jonas Thomsen Sekyere

Jonas Thomsen Sekyere skal begraves, og hundredvis af mennesker ønsker at være med til at minde den 21årige jurastuderende, der tidligt om morgenen, lørdag den 17. november blev dræbt af knivstik på Diskotek Bakken i Kødbyen.

Et offer for det, han overvandt

Den store interesse bevidner det, som siden drabet har stået klart. At Jonas Thomsen Sekyeres død har berørt langt flere end blot hans nærmeste, hvilket mindehøjtideligheden i Kødbyen mandag den 19. november, hvor op imod 1500 personer deltog, tydeligt viste.

For ikke alene var Jonas Thomsen Sekyere – hvilket de talrige mindeord har beskrevet – en ualmindelig begavet, engageret og vellidt person. Tragediens kerne, som domprovst Anders Gadegaard i sin tale ved gudstjenesten formulerede det, er også det meningsløse i, at den unge KU-studerende blev offer for konsekvenserne af den voksende sociale skævvridning, som han selv forsøgte at bekæmpe og personligt havde overvundet.

Sang på Nørrebrogade

På vejen fra Vor Frue Kirke til gravstedet på Assistens Kirkegård bliver Jonas Thomsen Sekyeres kiste fulgt af et stort følge. Så stort, at det for en en stund standser trafikken på Nørrebrogade. Derfor lyder de hymner, som hans biologiske fars familie synger forrest i følget, også her tydeligere i novembertusmørket.

For mange af følgets deltagere, er det eneste genkendelige ord i de ghanesiske sange ’Jonas’. Og måske er det, de mange taler og indbyrdes trøstende ord til trods, alt, der står tilbage lige nu.

»Der findes ingen ord, ingen trøst, der kan udfylde det hul, du har efterladt,« sagde Jonas Thomsen Sekyeres kæreste Laura Vang Petersen i sin afsked i kirken.

uni-avis@adm.ku.dk