iPods sender fysikstuderende til tops

FORRYGENDE FYSIK – Fire fysikstuderende rykkede for en dag ud af laboratorierne og ind i Tivoli. Her foretog de med deres iPods målinger på rutsjebanerne. På højst videnskabelig, men dybt utraditionel vis og med turpas om håndleddene.

Inden i din smartphone sidder en lille chip, der gør, at du kan spille mange af dine spil, og at skærmbilledet drejer med telefonen, når du vender den om. Chippen er et såkaldt accelerometer, og det anvendes i fysikverdenen til meget mere end bare at styre telefonfunktioner.

Blandt andet kan det – i en gruppe KU-studerendes hænder – bruges til at måle Tivolis rutsjebaners acceleration. Som noget nyt dette forår er de studerende på kurset Eksperimentel Fysik nemlig blevet udstyret med iPod Touch-apparater til brug i laboratorierne.

»Vi får lov til at lege lige så meget, vi har lyst til, og til at lave, hvad vi vil,« siger fysikstuderendeTurid Lakså. Spørger man hende og hendes tre gruppemedlemmer, er kursets indoptagelse af iPods ikke nogen helt dårlig strategi fra undervisernes side, for de ændrer fysikkens betingelser radikalt.

Med verden som laboratorium

De studerende på holdet har deres iPods med sig hele tiden. Det skal være med til at åbne deres øjne for, hvor allestedsnærværende fysikken er. Og ikke mindst har det udvidet det traditionelle laboratoriums rammer, så hele verden nu potentielt bliver genstand for interesse.

»Vi fik bare stukket de her iPods i hånden og fik besked på at lave, hvad vi måtte have lyst til ud fra de muligheder, de gav os. Vi har kunnet tage vores iPods med ud i naturen, ud i felten, og lave helt andre ting end normalt. Så begynder man efterhånden at tænke ligesom en eksperimentalfysiker,« forklarer Ida Ringgaard.

Medstuderende Karin Ipsen uddyber: »Vi kan lave videnskab ud af hverdagsting og ved brug af hele verden omkring os. iPod’ens størrelse giver større bevægelsesfrihed; man skal ikke være koblet op til en masse elektronik for at udføre forsøg. Det inspirerer til at være lidt mere kreativ og skubber samtidig fysikken tættere på virkeligheden.«

iPod’en brander fysikken bedre

Der er også andre gevinster – og måske slet skjulte bagtanker fra undervisernes side: »Tiltag som dette kan være med til at sælge fysikken og anden videnskab bedre, for det kan jo normalt være ret tørt at lære stoffet,« reflekterer Allan Finnich.

Det er der noget om, dét med den øgede attraktionsværdi. Når man en solrig majdag står i Tivoli med fire smilende studerende, der i videnskabens navn suser rundt til alle forlystelser for at indsamle data, virker fysikken alt andet end tør og kedelig. Hvilket den netop ikke behøver at være med nutidens elektroniske hjælpemidler.

»Det her viser bare, hvor langt vi er kommet teknologimæssigt. Sådan noget her, der er tilgængeligt for alle, kan man faktisk bruge til at bekræfte fysiske love,« siger Allan Finnich og løfter sin iPod, så den glimter i solen.

Er du også blevet solgt og ramt af lyset, og har du lyst til at prøve kræfter med din smartphone, iPod Touch, iPad, eller hvad du måtte have liggende, kan du via iTunes downloade applikationen ’iSeismometer’. Og så er det bare at gå i gang.

uni-avis@adm.ku.dk

Therese Leonhardt Hjorth er studentermedarbejder i Uddannelsesservice på KU.

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.