Idé: Indret 2.000 studieboliger i Grand Prix-arena

ARKITEKTDRØMME – Idéen er enkel, men vild. Tag et par af Københavns største bygninger, de mægtige grå B&W-haller på Refshaleøen, og indret 2.000 studieboliger hele vejen rundt langs murene.

Sådan lyder et forslag fra arkitekterne BCVA, som hævder, at de dermed løser to problemer. Dels hovedstadens kroniske mangel på studenterlejligheder, som er til at betale på en SU, dels B&W-hallernes manglende isolering, der gør dem uegnede som koncertsted om vinteren.

Tidligere i år var den største af de to haller, Sektionshal 2, ramme for Det Europæiske Melodi Grand Prix. Forinden lavede arrangørerne en ekstremt kostbar, budgetoverskridende renovering, men den omfattede altså ikke fremtidssikrende isolering af selve byggeriet.

Gratis kig til koncerterne, men nok uden lyd

Arkitekterne i BCVA mener, at et lag af studieboliger rundt om bygningerne kan isolere hallernes enorme indre, så de i fremtiden kan bruges til store koncerter og sportsarrangementer.

Ifølge arkitekt og partner Rune Veile vil kombinationen af studiekammer og mammut-koncertarena ikke skade læse-roen for de kommende beboere:

»De store events foregår ikke særligt ofte, måske en gang eller to om måneden. Så det er ikke særligt tit, at de vil påvirke studielivet i kollegie-delen,« siger han.

»Til gengæld har man muligheden for fx fra køkkener og fællesarealer at kunne kigge ind til koncerter og lignende. Alle kollegieboliger vender ud mod omgivelserne og altså væk fra selve hallen. På den måde opretholdes privatheden på værelserne, der desuden vil få en fantistisk udsigt over enten København eller Øresund, da de bliver placeret i op til en højde af 20 etager.«

Vil skabe debat om nye måder at løse boligmangel på

Rune Veile tilføjer, at der i dag kan lydisoleres så godt, at en koncert i hallen ikke behøver at være noget problem.

»Men en del af livet på et kollegium er jo også festerne og det sociale liv. Og her vil de store koncerter klart være et ekstra boost til kollegiefesterne. I hvert fald det visuelle indtryk – for man kommer formentlig til at skulle ind i selve hallen for at kunne høre musikken rigtigt,« siger han.

Det er ikke arkitekterne i BCVA, der ejer B&W-hallerne. De tilhører Refshaleøens Ejendomsselskab, som igen ejes af fire pensionskasser. Derfor er idéen om de 2.000 studieboliger først og fremmest ment som et debatoplæg, siger Rune Veile:

»Med projektet forsøger vi at rokke ved den gængse opfattelse af, hvad en kollegiebolig er, og hvordan vi kan tage et større skridt i retning af at få indhentet det efterslæb der er på kollegieboliger. Tanken er at ved at bygge så mange enheder som der her er plads til, kan prisen på den enkelte bolig holdes nede, så det bliver til at betale for de studerende.«

På Københavns Universitet tager formand for Studenterrådet Mie Sofie Andersen velvilligt imod idéen om et B&W-kollegium.

»Forslaget er meget spændende og kan forhåbentlig blive en kreativ del af løsningen på den kæmpe boligmangel, vi studerende oplever,« siger hun ifølge BCVA’s egen pressemeddelelse om projektet.

LÆS OGSÅ: Arkitekternes visuelle præsentation af deres idé med titlen ‘Conchita redder dagen’.

chz@adm.ku.dk