Hver anden kinesiske forsker klar til at forlade KU

INTERNATIONALISERING - Ny undersøgelse viser at kinesiske forskere på KU er usikre på fremtiden. Godt halvdelen er parate til at forlade universitetet for at finde arbejde.

Københavns Universitets (KU) mål er at tiltrække de dygtigste akademikere fra hele verden, men det lader til at være svært nok at holde på dem, der er her allerede.

En ny undersøgelse lavet af International Staff Mobility (ISM) på KU, viser at halvdelen af de cirka 113 kinesiske forskere, der arbejder på universitetet som ph.d.’er, postdocs og adjunkter, ikke er sikre på, om de bliver.

En tredjedel af dem, der overvejer at forlade landet, siger, at beslutningen afhænger af jobmulighederne. En fjerdedel lider simpelthen af hjemve og vil flytte tilbage til Kina. En femtedel peger på familien som årsag til at ville flytte. Andre siger, at de har tænkt sig at flytte til et andet land og at dansk er for svært.

»Men de fleste vil gerne fortsætte med at arbejde på KU, så spørgsmålet er, om de kan få et job,« siger Mingrong Zhang, AC-fuldmægtig hos ISM.

Et halvt år til at finde job

Undersøgelsen viser også, at det er faktorer som muligheden for at bruge avanceret laboratorieudstyr, den danske arbejdskultur, egne karrieremål og højere løn, der angives som grunde til at kinesiske forskere søger job på KU.

Det danske velfærdssystem trækker til gengæld ikke så meget.

28-årige Zhiyu Liao er en af de kinesiske forskere, der står ved en skillevej og overvejer at forlade landet. Han studerer de fotofysiske egenskaber af organiske flouroforer på enkelt-molekylært plan som medlem af Tom Vosch-forskergruppen på Nano-Science Center.

Nu har han afleveret sin ph.d.-afhandling og er på en seks måneders kontrakt som videnskabelig assistent.

Forskningsfrihed lokker

»Jeg leder efter arbejde, men har kun til slut-februar, da min kontrakt slutter til den tid. Jeg bliver derfor nødt til at beslutte mig for, om jeg bliver i den akademiske verden eller tager springet til det private. Hvis ikke jeg får en postdoc-stilling på KU, vil jeg søge i andre europæiske lande,« siger han.

Han valgte at flytte til Danmark, fordi han synes om livsstilen og fordi her er større forskningsfrihed end i Kina, men han planlægger stadig at tage hjem en dag. Først vil han arbejde i Europa i yderligere tre til fem år for at kvalificere sig til et professorat på et kinesisk topuniversitet.

»Jeg vil være sammen med min familie. Og i Kina er det også kulturen, at børnene har ansvar for at passe deres forældre, når de er gamle, så på et tidspunkt skal jeg tilbage lige meget hvad,« siger han.

Læs mere om undersøgelsen i faktaboksen til højre.

clba@adm.ku.dk