Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Humanist og chef for 100

ENTREPRENØR - Louise Herping Ellegaard har brugt sin faglighed som historiker til at skabe Danmarks største internetforlag. Sammen med sine kompagnoner har hun skabt job til adskillige andre humanister – og så har hun netop skudt papegøjen big time.

»Hvornår er den endelige deadline for din artikel? Jeg har noget ekstra på fredag, som kunne gøre den ret interessant …«

Mailen tikker ind få dage før denne avis skal i trykken. Afsenderen hedder Louise Herping Ellegaard og står i spidsen for Danmarks største digitale undervisningsforlag. Da hendes næste mail lander to dage senere, viser »noget ekstra« sig at være en ret stor nyhed.

Ideen til Clio Online, som internetforlaget hedder, opstod under en fisketur i det midtjyske søhøjland. Her mødte Louise Herping Ellegaard og Janus Benn Sørensen nemlig en redaktør for danske-dyr.dk, en hjemmeside for natur og teknik.

»Han havde et lille, stråtækt hus inde i skoven, og fortalte, at han samtidig havde arbejdsplads i Næstved. Jeg syntes, det var en smart måde at arbejde på,« husker Louise Herping Ellegaard.

Hun og Janus Benn Sørensen var i færd med at færdiggøre deres historiestudier og stod for at skulle vælge karriereretning. De undersøgte markedet for digitale læremidler i historie til folkeskolerne og fandt – ingenting. Det besluttede de at lave om på, og målet blev at revolutionere undervisningen i de danske folkeskoler ét fag ad gangen.

»Vi drømte om at skabe nytænkende, kreative og fagligt stærke læringsportaler, der ville inspirere eleverne og gøre hvert fag til yndlingsfag,« siger Louise Herping Ellegaard.

»Samtidig ville vi inspirere lærerne til at integrere it i undervisningen og hjælpe dem med deres forberedelse, prøver, planlægning af undervisningsforløb og årsplaner,« siger hun.

Tilbød at sige op

Efter en fodboldtræning talte Janus Benn Sørensen med sin ven Lasse Guldsborg om ideen.

»Normalt siger man jo, at man ikke skal gå og tale højt om sin forretningsidé, men det var alligevel heldigt, at Janus fortalte om vores ide til Lasse,« siger Louise Herping Ellegaard.

Lasse Guldsborg arbejdede som it-medarbejder i Danske Bank, og han troede så meget på vennernes ide, at han tilbød at sige sit job op, hvis han kunne blive forretningspartner i deres nye firma. Det kunne han, og ni måneder senere så danskhistorie.dk (senere historiefaget.dk) dagens lys.

I begyndelsen var det Louise Herping Ellegaard og Janus Benn Sørensen selv, der skrev al tekst, mens Lasse Guldsborg kodede, men det stod hurtigt klart, at projektet var for stort til at de kunne overkomme arbejdsbyrden, så der blev hyret en række freelanceskribenter til at levere indhold.

En bombe i markedet

I 2007 var lærerne vant til skolebøger fra de store forlag, men de blev hurtigt overbeviste om fordelene ved læringsportalerne , og snart begyndte det at gå stærkt for Clio Online.

»Vi fik virkelig disrupted markedet, og i dag er vi helt klart den største spiller,« siger Louise Herping Ellegaard.

I dag tæller Clio Online 11 læringsportaler. Virksomheden havde en omsætning på 59,5 millioner i 2014, og er kåret som ’gazellevirksomhed’ af dagbladet Børsen tre år i træk. Prisen gives til virksomheder, der i løbet af de seneste fire regnskabsår har haft kontinuerlig vækst i omsætning eller bruttoresultat, og som samlet set har mere end fordoblet omsætningen eller bruttoresultatet.

Imens Clio Online støt voksede sig større og stærkere, stod de store forlag på sidelinjen og kiggede på lillebrorens foretagender.

»Vi har fået flere tilbud fra store forlag, der gerne ville opkøbe os, men hver gang har de tilbudt for lav en pris, så vi har takket nej,« siger Louise Herping Ellegaard.

Selvlært udi at drive business

Louise Herping Ellegaard har selvsagt lært en masse om historie på historiestudiet, men ikke så meget om at drive business. Det har hun lært sig ved at gøre det, og ved at alliere sig med det store netværk, hun har oparbejdet gennem studietiden.

»I begyndelsen var Lasse den eneste af os tre, der havde lært noget om forretning, mens Janus og jeg har lært det i ‘livets skole’,« som hun siger.

»Det var helt sikkert også en fordel, at vi var 26 år, da vi startede, for i sådan en situation er det en god idé, at man er ung og lidt naiv,« siger Louise Herping Ellegaard.

Men hendes bedste råd til andre, er at støtte sig til deres netværk.

»Jeg kan ikke råde andre nok til at danne et godt netværk. Det har været essentielt for os hele vejen igennem, at vi har haft folk i vores omgangskreds, der kunne sætte ind, hvor vi ikke havde kompetencerne. For eksempel har jeg en veninde, som er jurist, og som har hjulpet med paragrafferne,« siger hun.

Bruger uni-lærdommen hver dag

Men selv om Louise Herping Ellegaard for længst har lagt ansvaret for indholdet på Clio Onlines historieportal fra sig og over til en redaktør, bruger hun dagligt det, hun har lært på universitetet.

»Det er en kæmpe fordel, at jeg har lært metoderne fra studiet, når jeg skal sætte mig ind i nye områder og overskue store mængder af data,« siger hun.

»Hele arbejdsmåden på Historie, objektiviteten og kildekritikken, er guld værd for mig hver eneste dag i mit job,« siger hun.

»En diskussion vi har haft for nylig er fx om vi skal vise Muhammedtegningerne, eller ej. Vi har besluttet ikke at vise dem og lade det være op til den enkelte lærer, om han/hun vil vise dem, men vi nævner dem selvfølgelig i materialerne og dækker emnet så objektivt som muligt,« siger hun.

I dag har Clio Online 100 ansatte, hvoraf 25 er redaktører. I begyndelsen var alle redaktører akademikere, men de manglede med Louise Herping Ellegaards ord ’det pædagogiske og didaktiske ben’, så med tiden er man gået over til at ansætte skolelærere som redaktører.

»Mange af forfatterne er stadig akademikere, da de er fagligt stærkest. UX’erne (der arbejder med brugeroplevelsen) er primært fra IT-Universitetet, mens udviklerne for de flestes vedkommende er autodidakte, og sælgerne har enten en lang erfaring som sælgere eller er tidligere folkeskolelærere.«

Historien tager en drejning

Og hvad er så planerne for forlaget?

»Vi skal vækste. Vi er i øjeblikket i gang med at udvikle vores produkter, så de er mere interaktive. Med responsive design tilpasser og skaleres designet automatisk til alle typer og størrelser af skærme, systemer og browsere uanset om læringsportalen bliver vist på computer, tablet eller smartphone. Flere udenlandske forlag vil også købe licens på vores nye platform, som de så vil putte deres eget indhold i,« fortæller Louise Herping Ellegaard, der desuden er i gang med at kickstarte et datterselskab i et af Clio Onlines nærmarkeder sammen med Janus Benn Sørensen.

»I begyndelsen havde jeg rigtig meget at gøre med den daglige drift på redaktionen, men i dag er alt det lagt ud til andre, så jeg kan koncentrere mig hundrede procent om at forretningsudvikle og lægge virksomhedens vækststrategi. Det var ikke helt det, jeg havde forestillet mig, jeg skulle lave, da jeg startede på universitetet, men jeg elsker mit arbejde og medarbejderne omkring mig, og jeg er i den grad kommet på rette hylde,« siger Louise Herping Ellegaard.

Sådan slutter interviewet. Dagen før avisen ryger i trykken, modtager vi mail nummer 2, som fortæller, at Clio Online har solgt majoriteten af ejerandelene til den svenske forlagsgigant Bonnier for et ukendt millionbeløb. Med Bonnier som ejer kan Clio bevæge sig ud på det internationale marked for alvor. Med Clio i stalden kan Bonnier sætte sig på et uopdyrket marked. Og det var ikke sket uden fagligheden hos Louise Herping Ellegaard – historiker, humanist, og nok også snart direktør for mere end 100.

uni-avis@adm.ku.dk

Seneste