Her kan du få gratis kaffe og croissant inden forelæsningen

FREE STUFF - Er du studerende med luft i skemaet, kan du lægge vejen forbi boghandleren Atheneum, der byder på morgenforedrag om forhistorisk sex og kærlighed ugen ud. Kaffen er på husets regning.

»Jeg er forundret over, at mange gider møde op i rengvejr og høre om noget så kedeligt som sex i gamle dage,« siger Thomas Oldrup, dagens gæsteforelæser i boghandlen Atheneum, Academic Books’ filial ved Frue Plads.

Det sagde hun også i 1700-tallet, er titlen på Oldrups speciale i Historie, som han har skrevet ved Københavns Universitet og er inviteret til at tale om i dag. Med dagbøger og erindringer som kildemateriale har Thomas Oldrup undersøgt 1700-tallets seksualitetsopfattelse.

Det er historiefestivalen Golden Days, der har inviteret historikeren, i samarbejde med litteraturfestivalen kbhlæser.

»Wake-up-arrangementerne er en optakt til Golden Days, der finder sted i september. Vores mål er at tage viden ud af institutionerne, altså at gøre den viden, der findes på skoler og universiteter, tilgængelig i en uformel ramme,« siger projektleder for Golden Days, Josefine Albris.

Gratis kaffe i chesterfieldsofaen

Atheneum lægger hus til foredrag for de morgenfriske under temaet litteratur og kærlighed hele ugen. Foredragene varer en time, og der er varm kaffe på kanden og croissanter – ganske gratis.

Academic Books, som Atheneum hører under, bryster sig af at være non-profit. Boghandlerkædens overskud går til støtte af studiemiljøerne på de universiteter, butikken er tilknyttet. Blandt andet har Universitetetsradioen og rusturen på Molekylær Medicin fået penge.

Atheneums seneste velgørende initiativ er en chesterfield-lounge, et velpolstret sofaarrangement, bagest i boghandlen.

»Vi ville gerne have en café, men indtil videre har vi en chesterfield-lounge,« siger boghandler Morten Isager.

Må man gerne bare komme forbi og sidde og læse sine lektier uden at købe noget?

»Det er der i hvert fald folk, der gør, og det har vi ikke noget imod,« svarer boghandleren.

sofie.hansen@adm.ku.dk