Her er forårssemestrets 10 mest læste artikler. God sommer!

FERIE! - Mangler du læsestof til ferien? Her er inspiration i form af forårssemestrets 10 mest læste artikler fra Uniavisen.dk.

Uniavisens redaktion er fem gule post-its og en autosignatur fra at tage på sommerferie. Vi er tilbage den 1. august.

Indtil vi ses: Mangler du læsning til din sommerferie? Savner du overblik over den forunderlige størrelse, de kalder Københavns Universitet? Så slå to fluer med et smæk og læs nedenstående top 10 over de mest populære artikler i det forgangne semester.

Besparelser fylder en smule på listen – men nr. 1 er helt fri for nedskæringer. Næsten.

10. Det nytter at klage over eksamen

På redaktionen troede vi ikke, at de studerende fik meget ud af at klage over eksamen. Men da vi indhentede tal fra fakulteterne, viste et andet billede sig: Hver femte fik medhold i deres klage.

Studenterbevægelsen på KU var dog ikke imponerede over tallene: »Det mit indtryk, at mange tænker, at det er besværligt [at klage, red.], og de orker ikke at skulle i gang med KU’s bureaukratimaskine, så de opgiver på forhånd,« sagde Laura Bech Hansen, forkvinde for Humrådet.

9. KU fyrer årets underviser på Kemi

Besparelsesrunden kostede årets underviser på Kemi jobbet. Det fik de studerende til at reagere.

8. Humaniora lukker fem uddannelser

Finsk. Indonesisk/sydøstasienstudier. Tibetologi. Thai/sydøstasienstudier. Indologi. I april meldte KU, at disse fem uddannelser bliver nedlagt på grund af besparelser. Fire andre uddannelser blev lagt sammen til Mellemøststudier.

Og blodbadet på Humaniora er næppe færdigt: Netop nu regner et eksternt konsulentfirma på Humanioras trængte økonomi. Resultatet kan blive flere sammenlægninger – og grundlæggende ændringer i studiestrukturen på Det Humanistiske Fakultet.

7. Jurastuderende med handicap vandt sag om diskrimination

Julie Nicolajsen har ADD, men måtte ikke få mere forberedelsestid til en eksamen af KU i 2013. Hun klagede – og fik efter to år medhold i den principielt vigtige klagesag.

6. Punkeren der blev dr.phil. (men stadig lever, som da hun var på dagpenge)

Hendes disputatsforsvar var et tilløbsstykke. Det var vores portræt af lektor og dr.phil. Marianne Stidsen også. Et citat: »Jeg fik sjældent topkarakterer på universitetet. I det hele taget sjoflede vi undervisningen lidt.«

5. Farvel til fremdrift: Studerende jubler over ny aftale

Farvel til tvangstilmelding, farvel til kravet om at tilmelde sig 60 ECTS om året. En ny aftale om implementeringen af fremdriftsreformen på KU fik Studenterrådet til at juble. Men kritiske røster mente, at aftalen langt fra betyder farvel til fremdrift – og at artiklens overskrift var vildledende. For tilbage står et nyt krav om at bestå mindst 45 ECTS-point om året. Og oven i købet er mulighederne for at tage orlov på kandidaten fjernet.

4. De tjener mest på KU

Rektor Ralf Hemmingsen fører lønstatistikken på Københavns Universitet – men flere forskere og ledere på KU er oppe og snuse til rektors 1,5 millioner om året, viser en aktindsigt, Uniavisen fik. De højest betalte professorer tjener det dobbelte af mange af deres kolleger. Nødvendigt for at tiltrække de bedste, forklarer KU. Se listen over de højest lønnede her.

3. 209 mister jobbet, 255 går frivilligt

De ansatte på Københavns Universitet havde måttet vente næsten fem måneder på at få at vide, om de var købt eller solgt. Men en mørk dag i februar kom nyheden så: Over 500 stillinger ville blive nedlagt som følge af Finansloven 2016.

2. Hvad fremdriftsreformen ikke kan tage fra mig

Medicinstuderende Thore Keitum Fisker fik sat ord på det, titusinder af KU-studerende tænkte, da han i foråret skrev et debatindlæg. Et uddrag: »Så længe jeg består mine kurser, kan jeg vælge bare at være en god studerende og samtidig også være en god ven, en god storebror, en god kæreste.«

1. Top 10: Her er du jobsikker

Forårets mest læste artikel: En simpel liste over de 10 KU-uddannelser, der med størst sandsynlighed fører til beskæftigelse – i hvert fald hvis man måler beskæftigelsesgraden for kandidaterne to år efter de blev færdige.

For nogle en brugbar rettesnor. For andre et tegn på, at det danske uni-uddannelsessystem er gennemsyret af instrumentalistisk, finansministeriel beskæftigelseslogik.

Og apropos uni-systemet: Efter sommerferien vil Uniavisen stille skarpt på fremtidens universitet. Skal universiteter danne eller uddanne? Skal de være for eliten eller masserne? Skal de ledes demokratisk eller drives som virksomheder?

Det vil vi undersøge, når vi ses 1. august. Men først kalder en regnvåd campingplads på Djursland. God sommer!

Uni-avis@adm.ku.dk