Fotokonkurrence pinlig for Uniavisen. Nu: digt dig til sejr!

KONKURRENCE - Universitetsavisen og Studenterrådets stort opblæste digtekonkurrence lakker mod enden. Hvis du skal gøre dig håb om at negle vores lækre præmier, er det nu, du skal digte, du.

Studenterrådet og Universitetsavisens fælles fotokonkurrence var et flop. En stor, fed maveplasker. Buh!

Vi troede, vi ville få en masse uskarpe, men stemningsmættede, billeder fra studerende, der skildrede deres studiestart – en for mange unge ret uskarp og stemningsfuld periode – men vi fik nada. Intet. Overhovedet.

Måske er der en eller anden form for billedforbud på studieturene i år? Det ville på en måde give mening.

Eller også er Studenterrådets mailkonto gået i stykker.

Det er pinligt, men vi har ladet os fortælle, at det samme sker for alle store aviser i Danmark. Og i verden.

Omsadling

Under alle omstændigheder skrotter vi fotoshowet og udskriver en ny konkurrence med et tema, som har større appel i studiemiljøet, end de snapshots der på en eller anden måde også hører fortiden til. Det nye tema er digtning.

(Konkurrencen er ikke kun for studerende. Forskere og universitetsmennesker i administrative roller og den slags må også gerne deltage, hvis de oplever en eller anden form for livslang læring i deres hverdag).

Opgaven er enkel:

Digt os det bedste digt om et af følgende to vidt forskellige temaer:

Tema

‘mandag’

eller

‘fredag’

Intet fremkalder en kreativ krise som et krav om poesi på kommando. Men intet løser op for en kreativ krise som et dogme. Så dem opstiller vi alle mulige af. Her:

Dogmer

1. Digtet må maksimalt fylde seks linjer.
2. Digtet må maksimalt indeholde tre rim.
3. Digtet skal indeholde ét ord på fem stavelser (F.eks. mo-bil-te-le-fon. Eller in-dus-tri-pøl-se. Eller hak-ke-bøf-med-surt. Hvis det var et ord.)
4. Hvis digtet indeholder skjulte budskaber, må vi ikke opdage dem.
5. Digtet må gerne holde en sober tone, men det er faktisk ikke noget, vi bekymrer os om. Det er vel egentlig ikke et dogme.

Præmierne er:

1) Gavekort på kr. 500,- til Academic Books.
2) et gavekort på luksusburgermad til fire hos Halifax Burger i København (værdi kr. 500,-)
3) Fem gode bøger fra Gyldendal (Naja Marie Aidt: Alting blinker … og Bavian, Junot Díaz: Oscar Wao & hans korte og forunderlige liv, Martin Larsen: Hvis jeg var kunstner og Mads Kastrup: Mandefald.
4) 10 fribilletter til den kommende Oliver Stone-film: Wall Street II – Money Never Sleeps.
5) Fire fribilletter til Louisiana, hvor man for tiden kan se Anselm Kiefer (good stuff).

Som vi kan se, er præmierne tæt på at være lige gode. Vi fordeler dem på en fair måde mellem tre vindere, sådan at de sejeste får mest.

Der er hverken krav til litterært blær eller til sigtning efter laveste fællesnævner. Digtere på alle tænkelige niveauer har som udgangspunkt en fair chance.

Digtene skal enten skrives ind i kommentarfeltet til denne artikel eller sendes til uni-avis@adm.ku.dk. Fristen er: 20. oktober klokken 15.