Et studieliv med barn – kan anbefales

FORÆLDRE - At være to studerende med barn og studiejob lyder som et hæsblæsende foretagende, men ifølge Sisse Liv Lauesen og Jon Damsager er det ikke ’mission impossible’ – tværtimod

»Jeg kan klart anbefale at få børn, mens du studerer.«

Sådan lyder det fra Sisse Liv Lauesen, som ved, hvad hun taler om. Sisse er 24 år og mor til Balder på et år. Derudover studerer hun Sociologi på Københavns Universitet (KU). Hun bor på Nørrebro sammen med Balders far, Jon Damsager på 25 år, som læser til fysioterapeut.

»Jeg synes, det er rigtig synd, hvis man tænker, at man skal have gjort en masse ting færdige, før man har tid til at blive forælder. For du lever jo også, mens du er forælder,« siger Sisse.

Sisse og Jon har længe planlagt, at de gerne ville have et barn, mens de studerede. De forestillede sig, at det var en fordel at stifte familie nu, da man er mere fleksibel, når man er studerende, end når man kommer ud på den anden side og får et 8-16-job. Og indtil videre holder deres teori stik.

Det giver overskud at få børn

»Jeg synes, det er en god ting, at studiet ikke er hele ens liv. Efter vi har fået Balder, panikker jeg ikke længere over de små ting – man har ligesom noget andet vigtigt i sit liv,« forklarer Sisse. Hun fortsætter:

»Det giver virkelig overskud, når du har siddet på læsesalen hele dagen og så kommer ned til en, der er vildt glad for at se dig. Du bliver tvunget til at lægge studiet væk og bare være mor.«

Et bevis på, at det med overskuddet er sandt, er, at Sisse ud over moderrollen og studiet også har tid til et studiejob. Hun arbejder 15 timer om ugen som studievejleder på Sociologi.

Sisse fortæller, at hun blevet meget mere effektiv og struktureret, efter at hun blev mor. »Jeg er blevet tvunget til at prioritere min tid meget mere. Samtidig stiller jeg også flere krav til, hvordan jeg bruger min tid.«

Hun fortæller, at hendes job er en prioritering. Hun havde ikke behøvet at tage det. Men hun synes, det lød så spændende, at det måtte hun bare få tid til. I denne sammenhæng tilføjer Sisse, at de heldigvis er to om at være forældre.

Det er især de sociale ting ud over studiet, der bliver skåret fra. Sisse fortæller, at før kunne hun godt sætte sig ind på en læsesal klokken ni om morgenen, tage direkte til forelæsning, hen at mødes med nogle venner og så til et arrangement om aftenen. Sådan nogle dage er der ikke så mange af længere.

Gode råd til studerende med babytanker

Sisse understreger, at der er nogle ting, man skal gøre sig klart, før man kaster sig ud i at være studerende forælder.

Hun fortæller, at der økonomisk ikke er vildt meget at rutte med, når man er to på SU, der har et barn; men at der heldigvis er nogle ordninger. Sisse og Jon får eksempelvis tilskud fra Forældrebetalingen til Balders vuggestueplads. Man betaler normalt 3.000 kr. for en vuggestueplads, men med tilskuddet betaler de kun 800 kr.

Midt i økonomisnakken indskyder Sisse:

»Men så bruger jeg måske de penge på Balders tøj, som jeg ellers ville have brugt på øl i fredagsbaren.«
En anden ting, man ifølge Sisse skal have med i sine overvejelser, er, at man formentlig ikke kommer til at tage sin uddannelse på normeret tid, når man både har studiejob og barn.

»Set fra instituttet og regeringens side er det måske ikke så godt, at jeg bruger længere tid på min uddannelse. Men så kommer jeg jo til gengæld til at koste en arbejdsplads færre penge ved ikke at skulle have barsel der,« lyder det fra Sisse.

’Hvad nu med dit studie, Sisse?’

Én ting er, at man selv er tilfreds med dobbeltlivet som forælder og studerende. Men hvad siger omgivelserne?

»Jeg mødte min gamle samfundsfagslærer fra folkeskolen på gaden. Jeg gik med barnevognen. Og det første, han sagde, var: ’Hvad nu med dit studie, Sisse?’ Men så kunne jeg berolige ham med, at jeg var i gang igen,« griner Sisse.

Sisse fortæller, at hendes venner fra studiet alle har tilbudt at babysitte.
»Vi har ikke haft brug for det endnu, fordi vi har så mange bedsteforældre tæt på, men det tror jeg, at vi skal til at benytte os af.« Og det sidste kommer med et lumsk smil.

Inden jeg forlader Sisse, kan jeg ikke lade være med at spørge, om de skal have flere børn, mens de studerer. Til det svarer hun:

»Det kunne jeg rigtig godt tænke mig. Men det skal jeg nok lige snakke med min kæreste om«.
uni-avis@adm.ku.dk