Er »bekæmp al fremdrift« et godt slogan?

SLOGAN - Reformkritisk studentergruppes paroler er ifølge historiker tæt på at være udtryk for 'revolutionær konservatisme'. Men hvad mener læserne?

Aktionsgruppen ‘Et andet universitet’ havde styr på deres planlægning, da de kuppede en af årets afgørende KU-mærkedage, immatrikulationsfesten, hvor tusinder af nye studerende kommer for at trykke rektors hånd og begynde deres studieliv for alvor.

Aktivisterne rullede to lange bannere ud foran masserne på pladsen. Deres tekst: »Forsvar universitetet« og »Bekæmp al fremdrift«.

Uniavisen spurgte den anonyme talsmand for ‘Et andet universitet’ om tankerne bag fremdriftssloganet:

»Man kunne også have sagt ‘Mere fremskridt, mindre fremdrift’. Vi tror på, at universitetet kan blive bedre. Vi opponerer imod forestillingen om et universitet, hvor man bare skal presses igennem. Det er et optimistisk slogan,« sagde han.

Forelagt parolen »Bekæmp al fremdrift« og aktionsvideoen siger lektor i historie på KU Jes Fabricius Møller, at sloganet næsten udgør »definitionen på det lidt paradoksale fænomen, der kaldes revolutionær konservatisme, altså en bevægelse, der vil forandre en tilstand radikalt, så tingene kan blive som de var engang.«

»Engang ville de studerende af med alt det gamle for at føre universitetet ind i fremtiden, gøre det samfundsrelevant. Nu vil de bevare universitetet for universitetets egen skyld, sådan som de tror, det var, i gamle dage. Men det er en drøm, for sådan har universitetet aldrig været. Det har altid været en kampplads for forskellige udefrakommende interesser,« siger han.

»Men mon ikke der også er en god del ironi eller provokation gemt i sloganet?« spørger Jes Fabricius Møller.

Lektor Sune Auken, som er lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, og har skrevet bogen ‘Hjernedød’, der kritiserer en række af tidens politiske reformer af universitetsverdenen, finder ‘Bekæmp al fremdrift’ morsomt:

»Nej, du tager gas på mig. Det er fake news. Det er nødt til at være fake news. Selv som almindelig ironi ville det være mislykket. At stoppe al fremdrift må da være forbudt ifølge en eller anden termodynamisk lov. Må det ikke?«

Hvad mener du? Tag stilling i afstemingen herunder.

chz@adm.ku.dk