De kommer foran i boligkøen

Boligjagt — Efterspørgslen på studieboliger er historisk høj. Vi har undersøgt, hvad der skal til for at komme øverst på ventelisterne. (Opdateret august 2017)

Studiestart er for de fleste studerende også lig med boligjagt. Ifølge både Kollegiernes Kontor i København (KKIK) og Centralindstillingsudvalget (CIU), de to organisationer, der fordeler kollegieværelser og ungdomsboliger i hovedstaden, er efterspørgslen efter studieboliger eksploderet i de seneste år.

»Vi er på et historisk højt niveau. Engang var dem, der måtte bo på en sofa de mest pressede, men nu ser vi studerende, der ikke engang kan finde en sofa,« siger leder i CIU, Rasmus Okholm-Hansen. KKIK melder også om alenlange ventelister.

Nye studerende får de bedste boliger

CIU administrerer både en almindelig venteliste og en studiestartsliste og indstiller til over 5.300 ungdomsboliger i hovedstadsområdet. Den almindelige venteliste er åben for alle unge i københavnsområdet, der er under uddannelse. Listen er prioriteret efter en række kriterier og anciennitet.

Rasmus Okholm-Hansen

Studiestartslisten hos CIU er opdelt i to grupper. Du ryger i den første gruppe, hvis du er førsteårsstuderende i Storkøbenhavn og har mere end en times transport til studiet, eller er førsteårsstuderende og boligløs. Du kan blive kategoriseret i den anden gruppe, hvis du har særlige akutte boligbehov. Det kan for eksempel dække over sygdom, vold eller lignende ekstraordinære sociale eller økonomiske forhold. Ansøgere på studiestartslisten kan ikke selv vælge, hvor de søger, men kommer forrest på ventelisterne til de mest attraktive boliger.

Udsatte kommer foran

Ansøgere i gruppe 2 prioriteres og det betyder, at udsatte studerende kommer foran dem, der ‘bare’ er hjemløse.

“Hvis man bor på gaden, så er man ikke ‘særligt udsat’ ud fra vores kriterier – selv om man selvfølgelig er meget presset. Ifølge Borgerrepræsentationens regler skal vi først og fremmest hjælpe førsteårsstuderende med langt til deres studie og særligt udsatte som f.eks har en psykisk lidelse. Vi har været i kontakt med studerende, der har sovet på Hovedbanegården, men det er desværre ikke nok til at komme forrest i køen,« forklarer Rasmus Okholm-Hansen til Uniavisen.

CIU har ikke ressourcer til at hjælpe alle de studerende, der ansøger om en bolig og derfor er en plads på studiestartslisten ingen garanti.

Børn giver points

KKIK administrerer over 6.460 kollegier og ungdomsboliger i Storkøbenhavn. Hos KKIK findes der kun én studiestartsliste, som er for førsteårsstuderende i Storkøbenhavn, der har mere end en times transport til studiet. Dem, der ikke er førsteårsstuderende og som står på den almindelige venteliste, kommer bagerst i køen.

Hos KKIK bliver man, på begge lister, tildelt point ud fra sin situation. Der er flest point til studerende, der er akut boligløse eller som gået fra kæresten (8 point). Hvis du er gravid eller har børn, giver det fire point per barn. Ansøgere, der bor i en KKIK-bolig i forvejen får også fire point.

I realiteten går langt de fleste boliger til de nye studerende
´

I realiteten går langt de fleste boliger til de nye studerende, der kommer langvejs fra. KKIK får travlt igen i år og heller ikke hos dem kan man være sikker på at få tag over hovedet, inden studiestart.

“Sidste år fik 500 ud af 1500 studerende, altså knap en trejdedel af de studerende på listen, en bolig”, fortæller Malou Björnslätt fra KKIK.

Point for anciennitet

Hos KKIK skal man melde sig aktiv som boligsøgende hver måned. Som aktiv ansøger optjener man anciennitet – et point for hver måned, man melder sig som aktivt boligsøgende.

“Ventetiden afhænger selvfølgelig af hvilke boliger man søger, men nogle af de korteste ventelister er på 1 år,” siger Malou Björnslätt.

Hos KKIK kan det også spille ind for pointgivningen, hvis den studerende er særligt udsat og ramt af f. eks sygdom, vold eller andre særlige forhold. Særlige forhold giver mellem et og fire point afhængig af vurdering. Man kan dog ikke være sikker på at få en bolig, selv om der er særlige forhold, der spiller ind.

uni-avis@adm.ku.dk