Burde Grøn Gerning have fundet Penkowas fryser først?

BAGSIDEN - Det har kostet knaster og CO2 at holde Milena Penkowas forsvundne prøver kolde i fem år.

Fundet af en stor kummefryser med hidtil oversete Milena Penkowa-prøver er uheldig for Københavns Universitet, som ellers blankt har afvist Penkowas påstand om, at universitetet har rod i beviserne i landets største sag om forskningssvindel.

Ifølge KU er fryseren dog ikke betydningsfuld for opklaringen af, hvad der egentlig foregik i Penkowas laboratorium.

»Vi mener ikke, at der er noget værdifuldt i den. Og fryseren er ikke blevet brugt siden 2007. Det siger en person, der haft med forskningen at gøre,« siger fakultetsdirektør Arnold Boon ifølge Politiken.

KU: sluk lyset og ryd køleskabet op

Men disse udtalelser rejser et nyt spørgsmål: Har KU rod i sin miljøindsats?

KU har formuleret en ambitiøs miljøpolitik, der skal reducere energiforbruget og CO2-udledningen med 20 procent i forhold til 2006-niveauet. I 2009 havde KU hentet i alt 9,8 procent, så indsatsen giver resultater.

I et opråb fra KU til de ansatte, lyder det, at »selvom KU og fakulteterne gør meget for at blive mere energieffektive, bl.a. i form af store energiinvesteringer og fokus på grønne indkøb, er der stadig meget at hente på den gode, gamle måde: Ved selv at huske at slukke udstyr der ikke bruges. Og ved at lave aftaler med kolleger om sluk af lys, luk af stinkskabe og om regelmæssig oprydning i køleskabe.«

Især den sidste sætning burde have fået de grønne lamper til at blinke på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Fryser ned for fuglene

Milena Penkowas hidtil uopdagede fryser har ifølge KU stået og brummet – mindst – siden 2007. Der er tale om en 400 liters model, der kan holde en temperatur på -81 grader celsius – en hel del koldere end en almindelig husholdningsmodel kan præstere.

Uniavisen.dk har kontaktet en ekspert fra DTU, som anslår, at en sådan fryser normalt kræver en kompressor med en effekt på 500 watt, og at den formentlig vil være tændt mellem 33 og 50 procent af tiden for at holde en stabil temperatur. Det giver et løst anslået årligt energiforbrug på 1.500 kilowatttimer (kWh). (Vores DTU-kilde ønsker ikke at udtale sig til citat om fryseren, da han ikke kender dens præcise specifikationer).

En almindelig husstandspris på en kilowatttime er to kroner, omend KU som storkunde kan have en bedre aftale med elværket. Men med en pris på to kroner per kWh har de fem år, hvor Penkowas fryser har kørt i tomgang, kostet 15.000 kroner.

Hvis energien stammer fra afbrænding af kul, har Penkowas fryser udledt over syv tons CO2, mens den har brummet i al ubemærkethed på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Ifølge Politiken mener Penkowa fortsat, at KU mangler at finde hendes køleskab.

chz@adm.ku.dk