Bodil Nyboe Andersen bliver æresalumne

NAVNE - Tidligere nationalbankdirektør og Københavns Universitets første bestyrelsesformand udnævnes til æresalumne den 3. oktober 2015.

Tidligere nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen kender KU bedre end de fleste: cand.polit. i 1966, 13 år som underviser ved Økonomisk Institut og fra 2005 til 2009 formand for KU’s første bestyrelse.

Lørdag den 3. oktober udnævnes hun til universitetets 14. æresalumne.

Da Bodil Nyboe Andersen i 2005 trak sig fra Nationalbanken, var der rift om hende. Men det var Københavns Universitet, der løb af med Nyboe Andersen, da hun takkede ja til at stå i spidsen for KU’s første bestyrelse. Det var Universitetsloven af 2003, der dikterede, at universiteterne nu skulle ledes af professionelle bestyrelser.

Prorektor Thomas Bjørnholm er formand for Københavns Universitets Alumneforening. Han begrunder udnævnelsen:

»Med udpegningen af Bodil Nyboe Andersen får KU en æresalumne, der gennem mange år har arbejdet for universitet – både på stedet og i sine indflydelsesrige netværk – som er gået foran på mange områder, har udvist stor professionalisme i sin karriere både privat og offentligt, og som er stærkt engageret i samfundsforhold.«

»Sammenlagt må vi konstatere, at vi ikke har oplevet at få flere frihedsgrader, nærmest tværtimod.« – Bodil Nyboe Andersen i afskedsinterview 2009

Da Bodil Nyboe Andersen stoppede som KU-formand, gav hun et afskedsinterview til Uniavisens daværende redaktør Richard Bisgaard, der om samtalen skrev:

»Bodil Nyboe Andersen er kendt for at udtale sig med yderste forsigtighed. Som tidligere nationalbankdirektør og mangeårig vogter af den faste kronekurs er hun vant til at gå med plaster for munden i offentlige sammenhænge for ikke at vække de hysteriske kællinger på Børsen og Christiansborg (…) Så meget desto mere grund er der til at lytte, når hun endelig tager bladet fra munden …«

Og det gjorde hun. Som en evaluering af universitetsloven, kritiserede hun ministeriet for at løbe fra et løfte om at give universiteterne større frihed:

Det var i 2009.

Bestyrelseskollegaerne gav Bodil Nyboe Andersen flotte ord med på vejen:

»Fremragende sociale kompetencer, god til at få tingene til at køre i fordragelighed, meget konsensusorienteret, kontant og meget løsningsorienteret, en effektiv, men empatisk dame.

Den formelle udnævnelse til æresalumne finder sted ved arrangementet Alumnernes Dag den 3. oktober 2015. Arrangementet er desværre udsolgt. Hold øje med fremtidige events her

gbg@adm.ku.dk