Årets uundværlige TAP'er blev hyldet på Totem-scenen

TILLYKKE – De studerende har kåret studiemiljøkoordinator Bente Markussen fra Science og eksamenssekretær Helle Abbasi fra Hum til årets yndlings-TAP’er.

Seismografernes nåle sitrede, og jordskorpen vandrede 3 centimeter mod syd, da den islandske vulkan Eyjafjallajökull i april 2010 gik i udbrud og indhyllede Nordeuropa i en askesky, der satte en stopper for al flytrafik.

Der var kaos i Europas lufthavne. Og der var kaos på KUA.

»Alle stod helt forvirret og flagrede med blanketterne uden at vide, hvad man skulle gøre,« mindes tidligere studerende Lone Nikolajsen i et opslag på en facebookgruppe, dedikeret til at hylde eksamenssekretær Helle Abbasis uundværlige indsats. Helle Abbasi var nemlig strandet i Iran, da askeskyen rullede ind over Europa.

Fredag den 8. maj modtog Helle Abbasi Studenterrådets og Studenterhusets TAP-pris, en nyindstiftet pris til det tekniske og administrative personale på Københavns Universitet, der gør en særlig indsats for at få tandhjulene til at dreje gnidningsfrit i den store universitetsmaskine.

Helle Abbasi, der har sin gang på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, fik prisen på baggrund af en indstilling fra 128 nuværende og tidligere studerende fra Litteraturvidenskab og Moderne Kultur og Kulturformidling.

To vindere

Med på podiet var studiemiljøkoordinator Bente Markussen fra Niels Bohr Instituttet. Studenterrådets og Studenterhusets dommerpanel havde valgt at uddele ikke bare én, men to priser. Det var slet ikke meningen, at der skulle udpeges mere end en vinder, fortæller Marie Thomsen fra Studenterrådet. Men da feltet var snævret ind til de to kandidater, var det umuligt at vælge mellem dem.

Bente Markussen var nomineret af 109 fysikstuderende fra seks forskellige årgange. I indstillingen beskriver de Bente Markussen som en, der tager sig af alt fra dispensationsansøgninger til kærestesorger og tilmed bruger sin fritid sammen med de studerende.

»Nu kunne man tro, at Bente kun holder af os i arbejdstiden, men det er bestemt ikke tilfældet. Hun prioriterer det altid højt at deltage i studentersociale arrangementer på instituttet i sin fritid så som revy, julefrokoster og den årlige gallafest, hvor hun med sit smittende humør og dejlige grin altid løfter festen op på et højere niveau,« skriver de fysikstuderende.

Stor opbakning fra de studerende

Studenterrådets Marie Thomsen fortæller, hvorfor det var umuligt at vælge mellem de to:

»De to kandidater er meget forskellige. Bente Markussen fra Science er ansat til at føre studenterudviklende samtaler. At Bente vinder prisen viser, hvor stor en forskel det kan gøre, når instituttet investerer i, at de studerende har det godt. De studerende sætter virkelig pris på det. Så er der Helle Abbasi. Hun er ansat som eksamenssekretrær og behøver ikke at gå den ekstra mil, men gør det alligevel. Og det skal også hyldes! Man kan høre på de studerende, at hun gør en stor forskel,« siger Marie Thomsen.

19 TAP’ere var indstillet til prisen, og 291 studerende havde bidraget med nomineringer.

»Vi havde en mavefornemmelse af, at TAP’erne er en lidt overset personalegruppe, når det kommer til at få et klap på skulderen. Opbakningen til prisuddelingen viser, at TAP’ere gør en stor forskel for studiemiljøet,« siger Marie Thomsen.

»Tårerne begyndte at trille«

Med jublende tilråb fra de fremmødte fans og pift fra prorektor Thomas Bjørnholm forlod de to superstjerne-TAP’ere forårsfestivalens Totem-scene, hvor prisen blev overrakt. Dommerpanelet bød de to på en øl i dekanbaren, hvor Uniavisen ventede – sammen med en stor mængde ivrige fans – på at få et billede og et ord fra de to vindere.

Helle Abbasi, hvad tænkte du, da du fik at vide, at du var nomineret til prisen?

»Det var en kollega, der spurgte mig, om jeg havde hørt, at jeg var blevet indstillet til prisen. Jeg vidste slet ikke prisen fandtes! Så var der en i studievejledningen, der fortalte mig, at der var blevet oprettet en facebookgruppe til mig. Jeg gik hjem og læste alle de flotte ord, de havde skrevet derinde, og så begyndte tårerne altså at trille,« fortæller Helle Abbasi.

Bente Markussen blev også meget glad og overrasket, da hun fik at vide, at hun var nomineret til prisen.

»Det må betyde, at jeg har formået at gøre en forskel for de studerende. Det er jeg rigtig glad for.«

sofie.hansen@adm.ku.dk