Antropologer slog ministeren af tønden

PROTESTER - Uddannelses- og forskningsministeren Esben Lunde Larsen (V) er ikke en populær mand på Københavns Universitet i øjeblikket, da 209 medarbejdere skal fyres som følge af regeringens besparelser på forskning og uddannelse. Tirsdag den 9. februar fik studerende og ansatte lidt afløb for frustrationerne ved at slå ministeren af tønden.

Noget tyder på, at uddannelses- og forskningsministeren Esben Lunde Larsens (V) popularitet ikke er på sit højeste på Københavns Universitet (KU), hvor han ellers skrev sin ph.d.-afhandling.

Regeringens nedskæringer på forskning og uddannelse betyder, at Københavns Universitet skal spare 300 millioner kroner, og at 500 arbejdspladser forsvinder i 2016.

De første af de 209 medarbejdere, som skal afskediges, fik beskeden tirsdag den 9. februar, og det blev markeret på Institut for Antropologi og i Marmorhallen på Frederiksberg Campus, hvor ansatte og studerende slog ministeren af tønden.

Gav ministeren et gok

Cirka 45 fra Antropologi dukkede op, blandt andet udklædt som døden, og gav ministeren et ordentlig gok.

Opfordringen til at afholde happeningen var sendt ud af en anonym gruppe til de ansatte og studerende på KU.

»Som et symbol på den afmagt vi føler i forhold til regeringens sparekrav, og i solidaritet med de afskedigede, opfordrer vi studerende og ansatte ved alle institutter på KU til at deltage i en fredelig protestaktion i fastelavnens ånd,« står der i e-mailen.

clba@adm.ku.dk