Anmeldelse: Braintrust Base har stort potentiale, men mange børnesygdomme

UNIAVISEN TESTER – Online platformen Braintrust Base skal hjælpe studerende med at få et overblik over deres akademiske kompetencer. Og dele dem med andre. Vi bringer en anmeldelse.

De fleste universitetsstuderende kan sikkert nikke genkendende til lange eksamensperioder med frustrerende skriveblokader eller manglende inspiration. Lanceringen af det nye site Braintrustbase.com er et forsøg på at skabe en fælles platform for videndeling, hvor det er muligt at dele sine opgaver (store som små), og få inspiration og viden fra andre.

Som studerende har jeg selv flere gange stået i situationer, hvor det er svært at visualisere hvad det præcis er, der forventes af mig i en opgave. Særligt ved større eksamensopgaver kan det ofte være rart, at se eksempler på, hvordan en god opgave kan se ud. Det er netop en af de funktioner, som folkene bag Braintrust forsøger at gøre let tilgængelig online. Og derfor har jeg været på besøg hos Braintrust, for at se, hvad siden har at byde på.

Sådan virker Braintrust

For at kunne benytte Braintrust optimalt, er det nødvendigt at oprette en gratis profil. Man skal her kategorisere sig selv som værende ‘studerende’ eller ‘færdiguddannet’ og markere, hvilket semester man er på, hvis man stadig er studerende.

Og hvorfor er det så en god idé? Det er rigtig smart, at Braintrust ved, hvor du er henne i studiet. Det tillader nemlig systemet, at give dig relevante hits inden for de kategorier du søger. Jo mere information du giver systemet, jo bedre og mere relevante resultater kan det give dig.

Det aspekt udnytter Braintrust ved at muliggøre tagging på sin profil. Her er det muligt at indsætte så mange ‘interesse-tags’, som man har lyst til. På min profil har jeg fx indsat systemudvikling, interaktionsdesign og kommunikation, da de alle er relevante for netop min uddannelse, og her ligger mine primære interesser. Samtidig muliggør det, at jeg via Braintrust kan finde andre brugere, som deler samme interesser.

Braintrust-test

Braintrust er en frisk idé, som med tiden har potentiale til at vokse sig rigtig stor. Siden begrænser sig nemlig ikke til ét specifikt universitet, som lignende services (for eksempel http://rub.ruc.dk/), og breder sig over alle niveauer: lige fra den nye studerende til ph.d.-niveau.

At kunne tagge sine opgaver, gør det muligt, at markere relevante kernebegreber eller teorier i en opgave, som dermed letter søgningen for andre.

Når det så er sagt, lider Braintrust desværre stadig af en række børnesygdomme, som gør siden en smule småtung at danse med. Vælger man fx at navigere over til ‘Relevante projekter’ og klikke sig videre til et af de tre andre menupunkter, åbner de enkelte punkter i samme vindue, uden at lukke det man kom fra. Man ender derfor hurtigt i en slags ‘pop-up krig’ for at holde styr på, hvad der er åbent, og hvad der ikke er.

På den måde mister man hurtigt overblikket, og det er absolut en skam, da det trods alt er her, kernefunktionaliteterne skal findes. Det er derfor også uhensigtsmæssigt, at de enkelte knapper i sidens menufelt ikke giver feedback, da det ville lette navigeringen betydeligt. Nu skal det heller ikke lyde som om, at det er totalt umuligt at finde rundt på siden. Men man skal huske, at holde tungen lige i munden.

Søgefelter til overflod

Men nok om navigering, for hvis man ikke lige synes menupunkterne gider makke ret, kan man jo bare bruge søgefeltet og finde det man leder efter, eller hvad? Braintrustbase.com bryder desværre med en række gestaltlove, hvor inddelingen af søgefelter og nyheder virker en smule rodet og sammenklumpet.

Særligt ved søgefeltet kan man hurtigt komme på afveje. Braintrust besidder nemlig ikke bare ét, men hele to søgefelter, hvor man enten kan søge blandt publikationer og kilder eller i profilerne. Samtidig skifter det ene søgefelt overskrift afhængig af hvor på siden du befinder dig, og i et enkelt tilfælde forsvandt søgefeltet helt. Jeg synes det virker overflødigt at have to, frem for at pakke alle søgninger i ét søgefelt – med et enkelt struktureret resultat.

Innovation med småfejl

Braintrustbase.com lider af en længere række småfejl, som gør den en smule tung at arbejde med. Udover de ovenstående bemærkninger, fandt jeg også en del overflødigt indhold, samt noget tekst der var direkte uforståeligt (og uden hjælpefunktion).

Jeg synes dog ikke, at man kan vurdere siden som en helhed, da den trods alt stadig er i beta! Hvilket er en yderst vigtig pointe. Jeg synes absolut Braintrust fortjener point for deres innovative tankegang, og i takt med, at brugerne kommer til, har siden mulighed for at udvikle sig på alle måder.

Desværre vil det ikke give mening, at give en side som stadig er i beta karakter, da det ville være ligesom at gå til eksamen halvvejs inde i et semester. Jeg vil derimod gerne sende et ‘Facebook-like’ i deres retning og følge med i udviklingen af siden, da det hurtigt kan gå hen og blive en fast del af den opgaveskrivende studerendes hverdag.

Uni-avis@adm.ku.dk