Ambassadør skal beskytte de studerendes rettigheder

STUDENTERAMBASSADØR – Tina Kaare sidder klar til at hjælpe studerende med stort og småt. Hun vil som nyudnævnt studenterambassadør arbejde for et bedre studiemiljø på Københavns Universitet, og alle henvendelser er velkomne: »De studerende kan komme til mig.«

Oprindeligt var det meningen, at studerende på Københavns Universitet (KU) skulle have haft deres egen ombudsmand. Men det viste sig at være en beskyttet titel, og derfor har de studerende – for manges vedkommende måske uden at opdage det – i stedet fået en ambassadør.

»En studenterambassadør er en, der skal varetage de studerendes interesser og hjælpe studerende på vej – uanset hvad det måtte handle om,« forklarer ambassadøren selv.

Hun hedder Tina Kaare, er 37 år, bor på Nørrebro og vinterbader. Siden den 1. januar 2013 har hun haft kontor i Fiolbiblioteket i Indre By. Her sidder hun nu og læser love og bekendtgørelser, mens hun kigger op på Studenterrådets lokaler, som ligger lige over for hendes vindue. Indtil videre har tre studerende henvendt sig for at få hendes rådgivning i sager af forskellig karakter.

En enkelt studerende fra Aarhus Universitet har også ringet, for Tina Kaare er den eneste studenterambassadør i hele landet. Hun er imidlertid kun ansat til at hjælpe studiesøgende, studerende, ph.d.-studerende og studentermedhjælpere på KU. Men de er alle sammen mere end velkomne til at skrive eller kigge forbi kontoret i Fiolstræde, hvis de oplever et problem i mødet med universitetet.

Der er hjælp at få

»De studerende må endelig ikke synes, at noget er for stort eller for småt. Der er ingen grænser for, hvad man kan henvende sig med,« pointerer Tina Kaare. »De studerende kan komme til mig – og jeg kommer såmænd også gerne til dem.«

Hvis man har et problem, men ikke ved, hvor man skal gå hen, kan studenterambassadøren sende en i den rigtige retning. Ved klagesager kan hun hjælpe med at kvalificere henvendelser og råde til, hvad man bør lægge vægt på. Hun kan ikke afgøre sager eller forholde sig til faglige spørgsmål, men hun kan vurdere forvaltningspraksis og igangsætte undersøgelser af mere generelle problemstillinger. Opstår der personkonflikter mellem studerende og ansatte, kan hun iværksætte mægling.

Selvom Tina Kaare gerne hører om de små ting, var det en meget seriøs sag om en studerende, der af Milena Penkowa blev udsat for en falsk anklage om pengetyveri, der fik KU’s bestyrelse til at oprette en uafhængig instans til at våge over de studerendes rettigheder. Studenterambassadøren håber, at studerende i lignende situationer fremover vil vide, at de kan henvende sig til hende for at få hjælp.

Oslo Universitet har for nylig oprettet en lignende position, »og der er vist også en i Amsterdam,« men ellers er idéen om et uafhængigt studenterombud ikke udbredt hverken i Danmark eller i Europa.

At skabe rum for forbedringer

Om sagen, hvor en studerende blev anklaget for tyveri, er af enestående kaliber, eller der for alvor er behov for Tina Kaares rådgivning blandt studerende på KU, vil vise sig. Selv ser hun frem til at kaste sig over arbejdet, for hun har planer om at gøre en forskel.

»Jeg har en klar forventning om, at jeg som studenterambassadør kan skabe et bedre miljø for de studerende – sammen med dem selv og med administrationen. Forholdene er allerede gode, men der er selvfølgelig rum for forbedringer,« siger Tina Kaare.

Netop nu er hun i gang med at besøge studiechefer og -vejledere for at få en fornemmelse af, hvad der sker rundt omkring på universitetet. Hun vil også meget gerne i kontakt med flere studerende, og derfor forestiller hun sig, at hun på længere sigt vil indføre besøgsdage på campusområderne. Det skal være så nemt som muligt for de studerende at henvende sig.

»De studerende ved, hvor problemerne opstår, og derfor vil vi gerne høre fra dem. Jeg tror, der er mange ting, vi i fællesskab kan gøre.«

Studenterambassadøren har træffetid i Fiolbiblioteket hver tirsdag kl. 12-15 eller efter aftale.

therese.hjorth@adm.ku.dk