27 år og bor hos mor

Boligjagt - Jonas Poulsen forsøger at slippe væk hjemmefra, før hans kæreste kommer på besøg fra Tyskland.

27-årige Jonas Poulsen, kandidatstuderende på Historie, har et akut boligproblem.

Efter han i maj kom hjem fra sit udvekslingsophold i Tübingen, Tyskland har han boet hos sin mor i Ganløse 30 kilometer fra København. Han bruger tre timer på offentlig transport til og fra studiet dagligt.

»Det er ikke holdbart i længden, og derfor er jeg også desperat. Jeg begyndte at søge i maj, men efter alle fik svar på, om de var kommet ind på universitetet, kom der for alvor pres på. Der er meget lidt at søge, og mange steder vil de kun leje ud til en pige,« siger han.

Det ser nu ud til, at han gennem sit Facebook-netværk har fundet et værelse, som han kan fremleje i to måneder.

Der følger dog et noget alternativt krav med lejekontrakten. Han skal passe en kæmpe fugleedderkop for ejeren, mens hun er bortrejst.

Alligevel har han tænkt sig at takke ja, fordi kæresten fra Tyskland snart kommer på besøg, og så er det ikke smart at bo hos sin mor, synes han.

Det er lidt pinligt

Jonas Poulsen frygter igen at komme til at flakke rundt med korte fremlejer og en sofa hos en god ven, som han gjorde de første to år efter gymnasiet, inden han fik det kollegieværelse, som han måtte opsige, da han skulle på udveksling.

Han understreger, at han er glad for at bo hos moren, der er sød og som ikke blander sig, men det føles mærkeligt at komme tilbage efter at have været ude på egen hånd.

»Det handler jo om frihed, selvstændighed og muligheden for at realisere sig selv. Det er ikke sådan, at jeg går i byen syv gange om ugen, men følelsen af at være fri til selv at kunne bestemme reglerne betyder utrolig meget,« siger han.

Og så er det også lidt pinligt at bo hjemme som 27-årig, føler han.

»Det er absolut ikke noget, som jeg reklamerer med, da der helt sikkert er et stigma involveret. Jeg har fået kommentarer, om jeg ikke er for gammel til det,« siger han.

Jævnaldrende venner og bekendte, der ved, at han har været på udveksling og selv har kæmpet for at finde en bolig, er derimod forstående.

»Jeg kender andre i samme situation. Ingen af dem bor hjemme frivilligt, og de prøver alle desperat at komme væk,« siger han.

clba@adm.ku.dk