23 computere neglet - Sikkerhedschefen blandt de ramte

INDBRUD - 23 bærbare computere, tre mobiltelefoner og en iPad er blevet stjålet fra Campus Service i Store Kannikestræde.

Det er altid surt at få stjålet sin computer, men det svier ekstra, når man har titel af sikkerheds- og beredskabschef på Københavns Universitet (KU).

Tommy Bøgh Sillemann er derfor også godt og grundigt ærgerlig over indbruddet i Campus Service (CAS) i Store Kannikestræde 18 i weekenden.

Tyvene har stjålet 23 pc´ere, heriblandt sikkerhedschefens, tre mobiltelefoner og en enkelt iPad.

Regningen løber formentligt op i et sted 150.000 til 300.000 kroner, som KU selv må betale, da man er omfattet af reglerne for statens selvforsikring.

Og det er langt fra første gang, at Fællesadministrationen i Indre By bliver ramt af indbrud.

LÆS: Designtyverier plager Fællesadministrationen

Brugte skruetrækker

Tommy Bøgh Sillemann forklarer, at indbrudstyvene har brudt et vindue op med en skruetrækker eller en lignende genstand og har ryddet to etager i bygningen for computere.

»Min egen bærbare er også stjålet, men jeg har heldigvis stadig min mobil, som jeg havde med hjem. Jeg må nok erkende, at sikkerheden kunne have været bedre,« siger han.

Computerne var ikke sikret med en wire, så vidt Tommy Bøgh Sillemann er orienteret, men han mener ikke, at det havde gjort nogen forskel.

Sikring skal vurderes

Sikkerhedschefen vil nu tage en dialog internt i CAS med henblik på at få øget sikringen og sikkerheden i afdelingen.
»Det er en fredet bygning, så der er grænser for, hvad vi kan gøre, men jeg vil tro, at vi vil ændre vores procedurer.« siger Tommy Bøgh Sillemann.

Han peger på, at man kan låse alle bærbare computere inde i et sikringsskab efter arbejdstid. Andre muligheder er at etablere tyverisikring (AIA) med overvågning samt videoovervågning.

Heldigvis havde medarbejderne gemt deres arbejde på universitetets central server og ikke på harddisken på deres pc.

Sikkerhedschefen opfordrer alle andre ansatte til også at gøre, specielt hvis de arbejder med personfølsomme oplysninger.

clba@adm.ku.dk