2.000 russer blev budt »velkommen i klubben«

VELKOMST - Forsigtige smil, fugtige håndflader og sommerfugle i maven. Studenterrådets RUS-arrangement den 18. august på humanistisk fakultet på Amager samlede omkring 2.000 nyudklækkede studerende.

»Der er ingen grund til at sige ’Winter is coming’, selv om I starter på efterårssemesteret. I er havnet i et plussumspil, hvor alle bliver rigere på viden«.

På trods af reformer og nedskæringstider var rektor for Københavns Universitet Ralf Hemmingsen optimistisk omkring KU’s fremtid, da han skuede ud over de omkring 2.000 fremmødte studerende på pladsen foran KUA på Amager.

Hundredevis af frivillige tutorer bød de nye studerende velkommen til en dag med mange nye ansigter, nervøsitet, øl, selvskabsleje og dyrekostumer. Selvom fremmødet var stort, har KU i år optaget 500 studerende færre end sidste år på grund af dimensionering og nedskæringer. Efter sommerferien starter 7.293 nye studerende på KU.

Do you speak English? Studerende og tutorer mødtes på pladsen foran KUA2. Tutorerne forsøgte med skilte, flag og bannere at kalde deres russere til sig.

Studenterrådsformand Malou Astrup byder de nye studerende ’Velkommen i klubben’ fra talerstolen og fortæller om den fede studietid, som ligger foran de mange nye KU’ere.

Tutorerne smiler stort, mens de nye studerende er en smule mere tilbageholdende.

Sociologi er et af de studier med allerflest tutorer per nye studerende. Her er over 40 tutorer til de omkring 135 nye studerende.

Olivia Dahl Nielsen, 21, Sociologi: »Det er nice at være tutor, fordi vi forstærker sammenholdet på tværs af årgangene. Det er jo dejligt at have venner.«

Tutorerne fra Kemi har klædt sig ud som dyr. De vil gerne virke mere akavede end de studerende, så de nye russere kan føle sig bedre tilpas.

Efter talerne ude på pladsen går de forskellige studier hver for sig. Det er tid til at mingle. På psykologi er der speeddating, hvor de studerende får nogle emner de kan diskutere. Og så rykker man en plads.

Senere trækker russere og tutorer udenfor på molen og nyder en øl og en solstråle.

Bjørg Gandrup, 21, Dansk. »Jeg glæder mig til studiemiljøet, og i det hele taget til at komme i gang med at læse et fag, som jeg har valgt, fordi jeg synes det er spændende. Jeg glæder mig også til at finde ud af, hvordan det er at gå på universitetet.« Er der noget, hun er nervøs for? »Ja, jeg er nervøs for, at det bliver for svært. Og så forstår jeg ikke så meget af opbygningen og reglerne og så videre. Min økonomi kunne også blive en bekymring.«

For de KUA-studerende i flokken er dette første – men næppe sidste – aften med dåseøl ved kanalen.

Steve Gabbou, 19, Medicin: »Jeg glæder sig klart mest til det sociale, men også til at udvikle mig og lære at læse på universitetet.« Om der er noget, han er nervøs for? »Helt klart kemi! Ellers tager jeg det bare, som det kommer.«

I KUA2 samles alle studierne igen til øl og musik med DJ Jim Atomic. Her er smil på læberne og snak i luften. Nu har de nye studerende fået talt lidt sammen, og stemningen er blevet lettere.

I gårdhaven på KUA2 er langbordene sat frem, og russere og tutorer har slået sig ned i grupper med en øl.

Sofie Mikkelsen, 21, Statskundskab: »Hvad jeg glæder sig mest til? Fredagsbaren! Og til at møde nye mennesker. Jeg glæder mig også til at få lov at nørde og få nogle nye perspektiver på tingene.« Om hun er nervøs for noget? »Ja måske at der er for meget læsestof, og at man skal sidde meget på en læsesal med 200 mennesker og koncentrere sig.«

Russerne har samlet sig i grupper, og dagen er ved at være til ende. Men studietiden er kun lige begyndt, og nogle russere og tutorer tager videre til efterfest på Studenterhuset.

uni-avis@adm.ku.dk